Suomen Tehohoitoyhdistys (STHY) – Föreningen för Intensivvård i Finland – perustettiin vuonna 1977. Dosentti, ylilääkäri Matti Lahdensuu, professori Tapani Tammisto ja dosentti, osastonylilääkäri Toivo Suutarinen allekirjoittivat Helsingissä 21.10.1977 yhdistyksen perustamisasiakirjan. Sen mukaan yhdistyksen tarkoituksena on kehittää ja tehdä tunnetuksi tehohoitoa sekä koota yhteen tehohoidon alalla toimivat henkilö- ja ammattiryhmät.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi STHY järjestää koulutustapahtumia ja julkaisee Tehohoitolehteä. Yhdistys edustaa tehohoidon asiantuntemusta ja antaa lausuntoja tehohoitoon liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi yhdistys mm. tukee taloudellisesti jäsentensä tekemää tehohoitoon liittyvää tutkimustyötä ja myöntää apurahoja jatkokoulutusta varten.